INNEHĂ…LL

Inledning

VĂĄrt DNA

Positionering

Logotype

Färger

Typsnitt

Tonalitet – i tal & text

Tonalitet – i foto & film

Grafik

Inspiration

Denna sida är ett exempel
på ett konceptuellt uttryck vi skapat till en av våra uppdragsgivare, Länia Företagsförmedling.

Det är ett underlag med guide, inspiration och klargörande för Länias DNA – d. v. s. karta och kompass för tonalitet, löften, positionering och design till de som arbetar med Länias varumärke – förutom Länia själva är det även för deras leverantörer som t ex formgivare, tryckerier, skylttillverkare, skribenter, foto-/film-producenter, webb-, reklam- och mediabyråer.
Eftersom det är ett exempel är inte innehållet komplett och en del text är ersatt med latin då vi inte vill avslöja Länias strategier.
Har du ett varumärke som behöver skräddarsys efter position, kärnvärden och löften får du gärna höra av dig till Tina på 070-603 98 25

Grafik

Intrycken av Länia Företagsförmedlings varumärke beskriver vi inte mer här då denna sida är ett exempel på uppdrag vi utfört och av hänsyn till Länias egna intressen och strategier. Därför det blir lite latin här i stället emp orenda namus il ium que venduci minctatur. Atius as alis dolum dolorer ionsequis doluptas dolorero to to culpa pa ipit aut atus, sin non con earum quae sunti doles exceptatas ex earchillut quoditiam aut aut dellaccatus aute ditatquame planisti rere que ratenihilla dolor aliquia sed mo velis dolut provitat moluptasin perovita net exerfer iatemol.

VĂĄrt DNA

Marknaden, kunderna och andra intressenter grundar sin uppfattning om Länia Företagsförmedling på vad som står här i texten i brandbooken men som vi inte skriver ut här på en öppen hemsida så därför får du läsa nonsenstext härefter nam rem vellupis corrovit fuga. Ficia vendi ressitio. Nam re nullant quidit exeremp orenda namus il ium que venduci minctatur? Atius as alis dolum dolorer ionsequis doluptas dolorero to to culpa pa ipit aut atus, sin non con earum quae sunti doles exceptatas ex earchillut quoditiam aut aut dellaccatus aute ditatquame planisti rere que ratenihilla dolor aliquia sed mo velis dolut provitat moluptasin perovita net exerfer iatemol orissecto tem voluptaspiet liae evenimet landunt imporias ea quiderfero uiasit.

Positionering

Positionering som uppfattning är ett mått på hur kunder värderar och betygsätter ett erbjudande i förhållande till andra jämförbara produkter vid köp. Det är i slutändan denna uppfattning om en position som är viktig, men eftersom vi inte vill skriva hur Länia tänker om det blir texten nu på latin som fortsätter här tendelicia se vent exerrum sit qui dem am facculpa qui alit, iumquat iiscimet inum quis arum quatur. Borem quiscimaion conse delest, comnihil magnisto cum aruptatumquo essi simus aspellu ptatendit estiorestrum voloribusae entempo.

Kriterium ett
Alternativ 1

Kriterium ett
Alternativ 2

Kriterium tvĂĄ
Alternativ 1

Kriterium tvĂĄ
Alternativ 2

Kriterium tre
Alternativ 1

Kriterium tre
Alternativ 2

Kriterium fyra
Alternativ 1

Kriterium fyra
Alternativ 2

Kriterium fem
Alternativ 1

Kriterium fem
Alternativ 2

Kriterium sex
Alternativ 1

Kriterium sex
Alternativ 2

Företagsförmedling

Logotype

Länia Företagsförmedlings logotyp är ett unikt grafiskt kännetecken. Det är något vi inte skriver mer om här på denna exempelsida med hänsyn till Länias intressen.

Med de varianter på filer som finns för Länias logotyp, täcks huvudparten upp av vad de flesta leverantörer behöver för sina produktioner. Under varje variant på logotyp står filnamn – och vad de i första hand används till. Normalt, vid beställning, kan denna sida eller pdf med namnet ”Lania_BrandGuide.pdf” och hela logotyppaketet (alla logor samlade i en fil: Lania-logo-grafik.zip) skickas med, då kan producenten välja det som passar bäst för den aktuella produktionen. I första hand ska logotypen användas i sin helhet enligt ovan. I andra hand, när bakgrunden, tekniken eller annat kräver, kan logon göras på andra sätt, till exempel svart eller negativ (vit). Se nedan.

TRYCK – vektoriserad eps-fil: Lania_CMYK_sv.eps
DIGITALT – pixelbaserad png-fil (2000 px bred): Lania_RGB_sv.png

TRYCK, vektoriserad eps-fil: Lania_CMYK_neg.eps
DIGITALT, pixelbaserad png-fil (2000 px bred): Lania_RGB_neg.png

TRYCK – vektoriserad eps-fil: Lania_CMYK_sv.eps
DIGITALT – pixelbaserad png-fil (2000 px bred): Lania_RGB_sv.png

TRYCK – vektoriserad eps-fil: Lania_CMYK_sv.eps
DIGITALT – pixelbaserad png-fil (2000 px bred): Lania_RGB_sv.png

Fritt utrymme

Logotypen bör ha en ett utrymme runt logotypen som ska hållas fri från omgivande element, till exempel text, bilder och andra grafiska enheter. Utrymmet bör vara minst samma som bredden X* enligt exempel.

* X = bredden av basen på bokstaven ”L”

Fritt utrymme

Logotypen bör ha en ett utrymme runt logotypen som ska hållas fri från omgivande element, till exempel text, bilder och andra grafiska enheter. Utrymmet bör vara minst samma som bredden X* enligt exempel.

* X = bredden av basen på bokstaven ”L”

Våra färger

Länia har två färger som starkt förknippas med varumärket, det är 1B och 2B som ingår i toningen i logotypen. De färgerna ihop med övriga färger här nedan kan användas som bakgrund, på text och grafiska element – för designkunnig sätter fantasin och omdömet gränsen.

Färgers användning i förhållande till varandra:

A. Använd vitt och ljusgråa toner generöst
B. Addera Länias gröna färger för att stärka identiteten
C. Accentfärger används vid valda tillfällen för att dra till sig extra upp- märksamhet.
D. Svart och mörka grå nyanser används sparsamt

A. Vitt och ljusgråa toner – för helheten, anpassas vid behov:

1A

2A

3A

4A

2

FÄRG 1A:

CMYK – | – | – | – %

PMS – – –

Hex #ffffff

2

FÄRG 2A:

CMYK 0 | 0 | 0 | 10 %

PMS Cool Gr. 1 C

Hex #ededed

2

FÄRG 3A:

CMYK 0 | 0 | 0 | 20 %

PMS Cool Gr. 2 C

Hex #dadada

2

FÄRG 4A:

CMYK 0 | 0 | 0 | 30 %

PMS Cool Gr. 3 C

Hex #c6c6c6

B. Färger för identitet:

1B

2B

3B

4B

2

FÄRG 1B:

CMYK 50 | 0 | 100 | 0 %

PMS 376 C

Hex #95c11f

2

FÄRG 2B:

CMYK 80 | 10 | 45 | 0 %

PMS 7716 C

Hex #00a19a

2

FÄRG 3B:

CMYK 100 | 20 | 40 | 0 %

PMS 7711 C

Hex #008899

2

FÄRG 4B:

CMYK 75 | 5 | 100 | 0 %

PMS 362 C

Hex #3fa535

C. Accentfärger för uppmärksamhet, värme och variation:

1C

2C

3C

4C

2

FÄRG 1C:

CMYK 35 | 100 | 35 | 10 %

PMS 676 C

Hex #a3195b

2

FÄRG 2C:

CMYK 0 | 100 | 0 | 0 %

PMS 226 C

Hex #e6007e

2

FÄRG 3C:

CMYK 0 | 67 | 100 | 0 %

PMS 152 C

Hex #ed6d05

2

FÄRG 4C:

CMYK 0 | 10| 100 | 0 %

PMS 108 C

Hex #ffdd00

D. Mörkgråa toner och svart – för helheten, anpassas vid behov:

1D

2D

3D

4D

2

FÄRG 1D:

CMYK 0 | 0 | 0 | 40 %

PMS Cool Gr. 5 C

Hex #b2b2b2

2

FÄRG 2D:

CMYK 0 | 0 | 0 | 60 %

PMS Cool Gr. 8 C

Hex #878787

2

FÄRG 3D:

CMYK 0 | 0 | 0 | 80 %

PMS Cool Gr. 10 C

Hex #575757

2

FÄRG 4D:

CMYK 0 | 0| 0 | 100 %

PMS Black C

Hex #000000

Typsnitt

Rubrik satt med Heebo Black (H1)

Här är Heebo Bold som ingress am nim tem alit etum re omni te dolestemquos eos tem alit pratur sit, tem et ellandessi offic tem alit antint ommoluptae nihictenecta conseri onsequis sit ut il molut reicabo est ra et ad magnati onsequatium.

Här är Heebo Regular som brödtext am nim tem alit etum re omni te dolestemquos eos tem alit pratur sit, tem et ellandessi offic tem alit antint ommoluptae nihictenecta conseri onsequis sit ut il molut reicabo est ra et ad magnati onsequatium.

Consect usandelles alitem ium, con enessunt eatende tem alit liquas nis et inusdam quia ditibus. Roboto Regular som brödtextam nim etum re omni te dolestemquos eos pratur sit, tem et ellandessi offic tem alit antint ommoluptae nihictenecta conser.

Mellanrubrik (H1/H2)

Nullorepel il eseque pelit, sitas ut ommossit re voluptatem. Piet fugit ipicide bitatio sapelessum remoles aut ommodis ut voloraerume nihit, sum ipid quae et doluptaepuda doluptatis earuptasi acepudam ut evenias am inihita cus sitas restiis nimus demquia ererum excepre, optaquo maximusa voluptatque cum voluptam quisimus ditatem et vit minus ere nobis ut earis dolor aperspe magnat aut eaquatum eatus repudi qui debis dolupti bernate mporem arcium cullorro officiende dolupta voluptat.

Tae re volore rendes si odit int a nonsecepudi nectistrum alibusapic temporeium excerest, ommolentiis dolor ma qui omnihil loribea rumquos seceribus audae cum acerum doluptat eriti cuptae volut quis magnisqui tor magnatiorere volupta tatiatenihil molor sum con nim reribusae re excepuda simus ea del eum facit aut arum nullabo.

Nam sit, imagnisti sum voluptum liam, ullaborro blab inciist, ut acerro dic te consed uta eiust restrum lam, quid everisque essusae escitaqui dio. Itatem abo. Ficimos nobit aspiet, ut pera nostiate la at lique consedi tatemol orepel maio. Ulpa incia culluptatem sendus evercillat re cupta prat alitio. Et qui totatur aut doluptur, ant quiae di am dem eum hici ommo bereper eperemporit eosam ut rerrum quiatur, quos num abo. Luptio odiorpo resenis sinveles eserchil eume enihillum quaturiate cus eicte sinist laut quia dolores tisquis quia ped quidis eicipsa aborum eos sam rationsequae pe derum, cumquid magnimagnias pel isquibus soluptati con nim aut entoriae nist, volorep ellaut magnistrum faces molora ea ventibus, quatemp

Heebo Black
ABCDEFGHIJKLMNOP
QRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklmnop
qrstuvwxyzåäö
0123456789

Heebo Bold
ABCDEFGHIJKLMNOP
QRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklmnop
qrstuvwxyzåäö
0123456789

Heebo Medium
ABCDEFGHIJKLMNOP
QRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklmnop
qrstuvwxyzåäö
0123456789

Heebo Light
ABCDEFGHIJKLMNOP
QRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklmnop
qrstuvwxyzåäö
0123456789

Tonalitet i tal och text

I originalmaterialet står här en vägledning som är till hjälp hur man uttrycker sig i tal och text. Exakt vad det är skriver vi inte här, därför kommer istället lite latin som utfyllnad sum re comnimil id ma quam quo ditatur aut ped quo temolut volenem dolupta temporp orecae nimenih illatus dis aceatur, aut que estinut.

Am consequiae parum nonsenis aut post minveles netur rem nim ut re porem del expere voluptatecte si con esto volore, none ped quibus que sa simostin et odi delit fugiam es nem faccae enistia volupti orehene mporentiur maio intemol.

Entiam essi ipsam aliquo berspit aut aut aut distemo dis aspissi que mil inullatiorum re volorenecus uianisciunt venimperum ex et dendissi quation rero tempor rest, ulparit, to eost estrupt ationsequat.

Arciam doloreped que endenem si a vid que ium ea volo es porio voluptio. Ga. Nem qui dus molorep natiis simintist parchiliquia volent aligend usandig natibus dantum quatquibus debissini cor aut officipient aut experia teceperum vel ipsunt.

Tonalitet i bilder, foto och film

Våra bilder och filmer ska kännas på ett visst sätt, men hur det ska vara skriver vi inte här utan det blir lite latin istället som fäljer här: temporiate sum re comnimil id ma quam quo ditatur aut ped quo temolut volenem dolupta temporp orecae nimenih illatus dis aceatur, aut que estinus, quos et vel ipsa denistrum quam asperi veliquam quam faceped ut iur autenimus solupictem vent undi sum fuga. Arciam doloreped que endenem si a vid que ium ea volo es porio voluptio.

‬

Grafik

En del i vår grafik är inspirerad av bokstaven ”a” i vår logotyp. Vid valda tillfällen, när det passar, kan designkunnig använda denna grafik för att förstärka intrycket av Länia på ett eget unikt sätt.

Arbetar du i Adobes program, till exempel Indesign, gör du sä här:

1. Använd eps-filer som finns i grund-paketet, se filnamn härintill.

2. Lägg de två symbolerna på varann. De flyttas, vrids och görs till önskad storlek så de passar för sammanhanget. Storleken bör vara samma för båda symbolerna.

3. Välj genomskinlighet, antingen ”Raster” eller ”Multiplicera”

4. Ska de placeras på en bild eller toning/färgruta måste sunt förnuft användas – det är inte alltid bilder eller annan bakgrund lämpar sig för dessa effekter. Om det inte passar ska denna grafik inte användas alls.

Här nedan är exempel på hur detta kan användas.

1. Bild monteras

2. Filerna ”a_1B_gron.eps” och ”a_2B_blagron.eps” är sedan inmonterade med önskat förhållande. Genomskinlighet är valt enligt alternativ 2 med effekten ”Multiplicera”.

3. Klart.

Inspiration och vägledning i skapandet

Informationen på denna sida och bilderna här nedan ger inspiration, råd och anvisningar för hanteringen av Länias varumärke – idag och så långt vi kan se framåt. Det är en guide hur Länia Företagsförmedling ska dyka upp visuellt, verbalt, känslomässigt och funktionellt. Den är för dig som arbetar med Länia Företagsförmedling – som vägledning i skapandet.

En liten test om vad detta är …