Att veta

Bra att veta om inredning för företag.

Detta är vi mästerliga på. Här är tips och råd på sådant vi använder oss av när vi utför uppdrag för våra kunder. Kanske finns det något du har nytta av också? Har du frågor? Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25 – så att inget hamnar mellan stolarna 🙂

Dags att flytta företaget? Varsågod – här är att-göra-listan!

En flytt är en utmaning. Vi vet att det är mycket att tänka på och ibland blir det tokigt – ofta beroende på onödiga sista-minuten-beslut. Så, här är några av de viktigare sakerna att hålla koll på inför flytten:

Att-göra-lista vid flytt. Läs mer ↓

"/ Det behövs en flyttansvarig (som t ex kan ha denna lista till hjälp)

"/ Gör en tidsplan och gå igenom listan i god tid.

"/ Informera alla anställda om flytten.

"/ Se över avtal/abonnemang. Vad ska flyttas med/avslutas/sägas upp? (t ex bredband, telefon, städ, el, larm och posthantering)

"/ Plan för IT-system/nätverk/datorer för att undvika avbrott.

"/ Se över försäkringar (nuvarande, blivande och flyttförsäkring).

"/ Larm och lås på nya adressen. Se över krav från försäkringsbolag och utifrån er verksamhet.

"/ Boka flyttfirma.

"/ Boka flyttstädning.

"/ Boka eventuell flyttbesiktning av fastighetsägaren.

"/ Eventuellt boka hantverkare.

"/ Adressändring hos Svensk adressändring, de meddelar Skatteverket som i sin tur meddelar vissa myndigheter. OBS! exempelvis måste du anmäla till Bolagsverket för att komma in i aktiebolagsregistret. Det räcker alltså inte bara att ändra adress hos Svensk adressändring.

"/ Informera kunder och leverantörer; när flytten sker och nya adressen.

"/ Möbler och övrig inredning. En viktig del som berör kunder, leverantörer och framförallt alla anställda. Hur ska lokalerna användas? Vad behövs till vilka ytor? Exempel: entré/lobby/reception, arbetsplatser, konferensrum, övriga besöksytor, lunch-/fikarum, kök, vilorum, mediautrymmen (kopiatorer/skrivare/servrar).

"/ Annat: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25 – så att inget hamnar mellan stolarna.

Då får ni översikt på kostnader och kontroll på allt som behövs mellan tak och golv för lokalerna. Vi tillhandahåller ett totalkoncept för företagets rumskommunikation. Det kan vara; möbler, belysning, ljudabsorbenter, flöden & funktion, ergonomi, design/kommunikation, växter, textilier, tapeter, skyltar, teknik och hjälp av hantverkare.

… eller fyll i formuläret så hör vi gladeligen av oss.

Välljud eller oljud?

Störande ljud är ett av de största fysiska arbetsmiljöproblemen på ett kontor. Och vad som är välljud för någon kan vara oljud för en annan.

Läs mer ↓

I delade rum och i kontorslandskap kan andras samtal bli extra störande. Dels blir man störd av själva samtalet, men även för att man blir kränkt av det personliga reviret. Överhörning kan också påverka koncentrationen och störa arbetet – samtidigt som det kan vara en källa till information.

Enligt en forskningsstudie är cellkontor och flexkontor de kontorstyper där anställda mår bäst.** Det kan vara olika orsaker till detta, men ofta är det inte typen av kontor som är avgörande – det viktigaste är att de anställda känner att de har inflytande på sin arbetssituation och att arbetsplatsen är utformad så att den passar de aktuella arbetsuppgifterna.

Oavsett vilken typ av kontor man har är det viktigt att planera för ljudmiljön redan från början – att det sparar tid och pengar har vi flera exempel på. En god akustisk miljö kan aldrig nog underskattas.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25 – så får du höra.

Med oss får ni översikt på kostnader och kontroll på allt som behövs mellan tak och golv för lokalerna. Vi tillhandahåller ett totalkoncept för företagets rumskommunikation. Det kan vara; möbler, belysning, ljudabsorbenter, flöden & funktion, ergonomi, design/kommunikation, växter, textilier, tapeter, skyltar, teknik och hjälp av hantverkare.

… eller fyll i formuläret så hör vi av oss.

 ** Arbetsmiljöverket

Längd, bredd och höjd?

Här är några mått vi förhåller oss till när vi inreder. Detta är en bra utgångspunkt, men beroende på omständigheter och önskemål kan mått gå utanför vad som anses normalt.

Läs mer ↓

70 cm
– det är vad som behövs för att passera gående mellan möbler.

70-75 cm
– normalhöjd på ett skrivbord.

85-100 cm
– bör utrymmet vara för kontorsstolen så att du utan svårighet kan resa och sätta dig obehindrat.

63 cm
– är minimihöjden från golv till undersida på bordskiva i konferensrum och matsalen. När vi designar konferens- och matsalsbord med tjockare bordsskiva är detta viktigt för oss att tänka på. 

30 cm
– fungerar som ett bra maxmått för utrymmet mellan stolsits och ytan på bordsskivan. 

72-76 cm
– fungerar bra som höjd på bordet i lunchrummet. 

Ø 110-120 cm
– på det runda bordet i matsalen gör att 4 personer får bra utrymme. Ska bordet vara fyrkantigt passar det bra med måtten 70-90 x 120-150 cm. 

41-45 cm
– på stolens sitthöjd gör att det blir bekvämt vid matbordet.

80 cm
– är en bra riktlinje för hur nära ett matbord kan placeras en vägg.

25-30 cm
– är ett utmärkt avstånd mellan soffa och bord i loungen.

40 cm
– är en finfin utgångspunkt för höjden på ett soffbord.

25 m²
– är, mellan tummen och pekfingret, nödvändig total yta på ett kontor per person. Det inkluderar då arbetsplatsen och övriga utrymmen som konferensrum, lunch-/fikarum, korridorer, förråd/arkiv och entré. Gäller för både cellkontor och kontorslandskap. Men ingen regel utan undantag; vi har exempel på de som suttit på betydligt mindre yta, faktiskt ända ned till cirka 5 m² per arbetsplats (hur det uppfyllde till exempel krav på ventilation och passage vet vi inte).

8-10 m²
– rekommenderad minsta storlek för en person i eget rum.

15 m²
– rekommenderad minsta storlek för två personer i ett rum.

När det gäller vissa mått på kontor är det givetvis bra att också tänka på städutrustning, lastpall och rullstol – även här finns det riktlinjer beroende på er verksamhet.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25 – så får du ett mått på vår kunskap.

Med oss får ni översikt på kostnader och kontroll på allt som behövs mellan tak och golv för lokalerna. Vi tillhandahåller ett totalkoncept för företagets rumskommunikation. Det kan vara; möbler, belysning, ljudabsorbenter, flöden & funktion, ergonomi, design/kommunikation, växter, textilier, tapeter, skyltar, teknik och hjälp av hantverkare.

… eller fyll i formuläret så hör vi av oss.

Tillräcklig yta per arbetsplats?

Det finns krav på att arbetsutrymmen ska vara tillräckliga, men exakta regler på hur många kvadratmeter det ska vara per arbetsplats finns inte.

Läs mer ↓

De allmänna arbetsmiljökraven reglerar hur tätt det kan vara i öppna kontorslandskap, eller hur litet ett kontorsrum får vara. Det är i första hand de allmänna kraven på tillräckligt arbetsutrymme som styr och kraven på tillräcklig dragfri ventilation. Dessa krav innebär att ett befintligt ventilationssystem kan begränsa hur många personer som får vara i lokalen. Tätheten på kontorsplatserna är även beroende av ljuset. Dispositionen i rummet ska göras så att armaturer och fönster ger minsta möjliga reflexer.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Vill du veta mer? Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25!

… eller fyll i formuläret så hör vi gladeligen av oss.


Celler, landskap eller aktivitetsbaserat?

I dag talar vi om cellkontor, kontorslandskap och aktivitetsbaserade kontor. Det är utgångspunkterna för att utforma kontor. Men det finns varianter, ett exempel är flexkontor och ett annat är kombikontor.

Bra att veta ↓

Vad man väljer påverkas av rent praktiska omständigheter, till exempel kan det vara komplicerat att ha öppna landskap i äldre byggnader där rumsindelningen är besvärlig att förändra. En annan faktor, förmodligen den viktigaste, är kraven från den egna verksamheten – kanske måste man flytta eller bygga om för att göra kontoret mer effektivt. Det kan öka produktiviteten med upp till 30%*.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25 – som sämst blir det ett trevligt samtal – som bäst är det början till er fantastiska arbetsplats!

… eller fyll i formuläret så hör vi gladeligen av oss.

 * Net n Nest Office of Vitra, Weil am Rhein

Delad glädje är dubbel glädje

Det är viktigt att medarbetarna känner att de har inflytande på sin arbetssituation och att arbetsplatsen är utformad så att den passar de aktuella arbetsuppgifterna. Av erfarenhet vet vi att det finns många viljor och att mycket tyckande uppstår inför en omgörning eller flytt.

Läs mer ↓

Därför är tipset, att så tidigt som möjligt, se till att dela med er av så mycket information ni kan. Annars uppstår en massa frågor på grund av osäkerhet. Varför ska vi göra om? Var ska vi flytta? När ska det ske? Hur ska det se ut? Vad påverkar mig? Ju fler svar ni kan ge desto bättre, så alla kan ha fokus på sitt arbete och med glädje se fram mot den nya arbetsplatsen. Detta är vi vana att hantera och kan därför utan svårighet sköta även sådana uppdrag som har med personalen att göra inför flytten.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Vill du veta mer? Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25!

… eller fyll i formuläret så hör vi gladeligen av oss.

En upplyst tillvaro.

Belysning är en avgörande del för uppfattningen av rummet. Dagsljuset är basen. Efter det är givetvis en god allmänbelysning bra då det ska vara lätt att se och utföra arbetsuppgifterna, men tänk även på den som ska städa lokalen. En bra belysning bidrar till en behaglig miljö som är stimulerande för arbetet.

Läs mer ↓

Grunden till en bra kontorsbelysning är ett jämnt ljus på arbetsytan, tillräckligt ljus på rätt ställe, så lite bländande ljus som möjligt och inte för stora kontraster mellan arbetsyta och omgivning. Något som är bra att tänka på är färgtemperaturen som påverkar stämning och hur rummet upplevs. Dagsljus har cirka 5500 K (Kelvin) och ett stearinljus har ungefär 2000 K. I dag finns det många smarta belysningslösningar som är bra för miljö och ekonomi som kan styras efter rörelse, dagsljuset och med appar.

Kontorets utformning har inverkan på hur kunder, leverantörer och anställda uppfattar arbetsplatsen och företaget, vilket i förlängningen gör kontoret till en betydande del av företagets varumärke.

Detta är vi mästerliga på. Vill du veta mer? Ring vår projektledare Tina på 070-603 98 25!

… eller fyll i formuläret så hör vi gladeligen av oss.

Är ni i startgroparna för ny- eller ombyggnation?

Vi kan ge insikter och lösningar och bereda byggprojektet passande förutsättningar i tid, som med fördel kan läggas in i en rumsbeskrivning som stöd till ritningarna inför bygget eller renoveringen. Då blir det rätt från början när hantverkarna drar igång. Att det sparar både tid och pengar har vi flera exempel på.

Med nöje berättar vi mer!

Vi har ställt frågor till våra kunder.

Här visar vi fyra frågor vi är mästerliga på – och de vi är mest stolta över. Det är dem vi ser som viktigast för avsikten med företaget – därför har de höga betyg också. Att vi gör allt vi kan för kunder, leverantörer och anställda ska det inte finnas någon tvekan om. Här är frågorna med svar (där högsta betyg är 5):

Vad tycker du om vårt arbetssätt?

Vad tycker du om vår leverans?

Hur upplever du vår kompetens?

Hur upplever du vår service?